Generalforsamlingen 2025

Referat af generalforsamling i Gelsted Folkedansere den 22. januar 2025 1/2

  1. Valg af dirigent
    John Henry Hansen blev foreslået og valgt. Dirigenten takkede for valget.
    Dirigenten erklærede generalforsamlingen lovligt indvarslet og i øvrigt beslutningsdygtig jævnfør vedtægterne. Forsamlingen godkendte dagsordenen.
  2. Beretning om foreningens virksomhed v/formand Ebbe Jensen
    Formanden læste beretningen for forsamlingen. Beretningen følger på efterfølgende sider.
  3. Fremlæggelse af revideret regnskab
    Regnskabet for 2024 blev gennemgået og godkendt af forsamlingen. ingen kommentarer.
  4. Fremlæggelse af budget for det kommende regnskabsår samt forslag til kontingent for sæson 2025/2026
    Budgettet for 2025 blev gennemgået og godkendt af forsamlingen. Kontingent for sæson 2025/2026 forbliver uændret.
  5. Fremlæggelse og beslutning om indkomne forslag
    Bestyrelsen fremlagde forslag til vedtægtsændringer, som tidligere skriftligt var blevet forelagt medlemmerne. Begrundelse og tanker i forbindelse med vedtægtsændringerne, blev forelagt af formanden.
    Vedtægtsændringerne blev enstemmigt vedtaget, ingen yderligere indkomne forslag.
  6. Valg af 3 (2) bestyrelsesmedlemmer (2 år) – på valg er:
    Kasserer Irene Jensen (modtager genvalg)
    Sekretær Anne Marie Nielsen (modtager genvalg)
    Revisor Bodil Eriksen (modtager genvalg)
    Revisorsuppleant Per Andersen (modtager genvalg) Bestyrelsessuppleant Elsebeth Busse (modtager ikke genvalg)

Følgende personer blev valgt/genvalgt:
Irene Jensen – bestyrelsesmedlem (genvalgt)
Anne Marie Nielsen – bestyrelsesmedlem (genvalgt) Revisor Bodil Eriksen (genvalgt)
Revisorsuppleant Per Andersen (genvalgt) Bestyrelsessuppleant Hanne Nielsen (nyvalgt)

Bestyrelsen konstituerer sig snarest muligt.

2/2

  1. Evt. Herunder forslag til sommerudflugt
    Følgende forslag til årets sommerudflugt blev nævnt:
    Lene Sand foreslog tur til Flensborg: Seværdigheder Kobbermøllen, Knivsbjerg bakke øvrige forslag kan gives til Poul Larsen.

Helen forslår at starte kl. 18.30 ved arrangementer i forsamlingshuset, for at fa mere tid til sang og hygge. For stram tidsplan. Forsamlingen var meget enig heri.

Poul Larsen forespurgte om sortimentet af øl og vand til 1. danseaften i hver måned, er tilfredsstillende. Der kom ønske om alkoholfri øl.

Per M. Andersen foreslog, “Skuld gammelt venskab rejn forgo” som fast slutsang. Formandens kommentar var, at det er svært at tilfredsstille alle, men muligt at tage den engang imellem.
Som udgangspunkt er det musikerne, der bestemmer hvilke og hvor mange sange vi skal synge. John Henry opfordrede medlemmerne til at bidrage med sange eller andet ved festarrangementerne.

Der har været fremsat ønske om at danse på trægulv. Dog svært at finde egnet lokale hertil. Hvis fast dans i f.eks. Gelsted Forsamlingshus vil koste ca. 30.000 kr. årligt, hvilket vil betyde stor stigning i kontingentet.

Helen spurgte om medlemmerne var interesserede i at danse på plejehjem m.m.
Specifik forespørgsel fra Hanne Nielsen om at vise dansen pa Friplejehjemmet Lillebælt den 3. eller 17. marts. Kongshøj Plejehjem i Nr. Åby har også efterspurgt, men der er ikke nogen dato endnu.
Der blev taget godt imod forslaget og flere af medlemmerne meldte, at de gerne vil være med til at danse.

Sluttelig takkede formanden John Henry for dirigentposten, samt takkede alle de fremmødte for at tage godt imod nye dansere samt for at bidrage til foreningens succes. “Succes avler succes”

Beretning ved generalforsamlingen i Gelsted Folkedansere 2025

Beretning ved generalforsamling i Gelsted Folkedansere 2025
I året der er gået, har foreningen klaret sig rigtig fint, og der er faktisk sket ret meget.
24/1: Generalforsamling. Det var med vedtægtsændringer for at tilpasse dem til 2024. Der var genvalg til alle, der var på valg og med en god debat.
8/2: Bestyrelsen konstituerer sig.
29/2: Der blev på generalforsamlingen nedsat et udvalg, der skal pr¢ve at være med til promovere, booste være idebank. Det er bestående af Helen, Lene, Dorte, Cay og undertegnede. Vi havde den aften vores første og indtil nu eneste møde. Der kom nogle gode input som bestyrelsen arbejder videre med.
27/3: Sæson afslutning. Bestyrelsen plus flere pyntede op og gjorde klar. Det var glade mennesker, der spiste, sang og dansede til et fire mandsorkester. Det var også denne aften Olga modtog en anerkendelse for sit arbejde i Genbrugs butikken. 43 personer var mødt op. Jeg følte vi var mange.
10/4: Sæson afslutningsm¢de med Helen, Anita og Cay. Det er de tre vi aflønner og har en fast aftale med. En god måde at slutte sæsonen af på, lige at drøfte, det afsluttede år igennem – og det nye der kommer.
22/5: Sommertræf hos Lene og Niels. En dejlig aften med spisning, sang, dans og en gåtur op til vinmarken – og en flot udsigt. Vi var 35 personer denne aften. Virkeligt flot frem møde. Tak for en dejlig aften.
7/6, 8/6 og 9/6: Rock under broen. Fredag og lørdag var der 14, der samlede affald, og om søndagen var der 4 der gjorde rent og ryddede op. Det var en våd omgang for jer, der var derude, men I opnåede et flot flot resultat. 23.450 kr tjente I til foreningens kasse. En kæmpe tak for indsatsen til jer, der var derude.

15/6: Jeg er i Genbrugsbutikken og modtage 12.537,50 kr. Foreningen havde k¢bt en buket blomster og et gavekort til en mere – til Susanne og Erik, som Erik modtog pa begges vegne, da Susanne stadig var syg. Det var en r¢rt og glad mand, der takkede for anerkendelsen af deres arbejde. I forbindelse med afleveringen af blomsterne, takkede jeg på foreningens vegne for, at vi år efter år kan komme og modtage penge. Genbrugsbutikken har gjort den forskel at vi har en forening, der ikke er lukket, men fuld af liv og glade mennesker, og byen stadigvæk har et kulturtilbud. Så brug butikken – om det er noget I mangler eller har i overskud.
19/6: Sommertræf hos Grethe og Egon. Igen en hyggelig aften med alt det sædvanlige, mad, drikke, sang og en gåtur i noget af det sk¢nne natur Nr. Åby har. Igen et flot fremm¢de pa 25 personer. Tak for en sk¢n aften.
4/9: Et nyt danse år begynder. Det var vildt, hele ni nye ansigter kom den aften. Fire af jer er heldigvis blevet, og flere er kommet til senere på året. Det virker som om, I alle er faldet godt til her hos os.
7/9; Udflugt til Viborg og omegn. Alex vores buschauff0r k¢rte os fra Ejby til Skærup rasteplads. Her havde foreningen sørget for the, kaffe og rundstykke. Turen fortsatte til Hald Hovedgaard. Her guidede Grethe og Gunnar os rundt og fortalte om Hald Hovedgårds historie og betydning over en lang årrække. Så blev det frokosttid, og vi nød en sandwich bolle fra Ejby bageren med en gang og drikke til. Lene Sand havde dejligt hjemmebag med til kaffen. Tak for det. Vi siger tak til guiderne og k¢rer til Viborg bymidte. Her fik vi en lille guidet tur rundt i centrum af gamle Viborg bymidte og i domkirken. Det var øllets dag i Viborg, og der var nogle, som nåede og få smagt på det også. Næste destination var Grønhøj Kro, som er et noget specielt sted. Kromanden underholdt med Morten Korch sange under maden, og så var der alt det, som var ude i længerne. Morten Korch var det store tema. Men der var også meget andet. Dagen går på hæld og turen går hjemad med 47 godt brugte personer. En stor tak til udflugtsudvalget, som bestod af Lene, Helen, Kurt og Poul.
9/10: Høstfest. Bestyrelsen med flere gjorde klar med to lange borde og pyntede op. Vi var spændte, for vi havde jo inviteret gæster, Fire foreninger. Der var lavet plads til 60, men det var ikke nok, 63 var vi, og det gik virkeligt godt. Det er nok ikke sidste gang, vi inviterer til fest.
11/12: Jule afslutning. En super aften. Bordene var pyntet, ligeså var træet, som var sponsoreret af XL i Gelsted. Irene havde lavet 8 flotte dekorationer. Der var auktion over de omtalte ting, som gik virkelig godt. En fin aften med glade folk.
8/1: Vi ønsker godt nytår med et glas Asti og en lille kage.
12/1: Sønderhoning kursus. En eftermiddag i utaktens tegn. Dorte, Karin og Cay spillede de gamle melodier fra Fanø, og Helen lærte igen fra sig pa fornemste vis. Øvelse gør mester siger man, det blev vi måske ikke, men alle dem jeg har talt med synes, det var et rigtigt godt kursus – inclusive mig selv. I kaffepausen øste Helen og Cay ud af deres store viden om kulturen, dansen og musikken fra Fanø. Vi havde slået kursuset op ved 4 – 5 foreninger, og der var 9 gæster, så vi endte med at være 33 dansere.
Hvad har vi ellers lavet. Der har været afholdt 6 bestyrelsesmøder. Vi har indkøbt lydanlæg, sa vi kan høre Helen. Vi arbejder med, hvordan vi kan synliggøre os, deter et enormt bredt område, men meget af dette vil forega på de sociale medier – altså digitalt. Der kommer nye lovkrav til, hvordan man skal drive en forening, fra 2026 skal regnskabet ligge digitalt. Vi ser fremad til jubilæumsåret 2026. foreningen fylder 40 år, det skal jo nok markeres – på en eller anden made. Vi har stor gavn af Middelfart kommune, de gør meget for at hjælpe foreninger ligesågør DGI.

Det er ingen selvfølge, at have en dygtig leder og nogle gode musikere, men det har vi. Tusind tak til jer alle, for det gode samarbejde. Og til alle jer dansere, den opbakning der er til vores danseaftener og de andre ting vi laver, jeres måde at få de mange nye dansere integreret på, så de føler sig som en del af holdet, det fortjener I en stor tak for – og meget ros. Det blandt mange andre ting gør, at foreningen står stærkt og solidt. Som det sidste, vil jeg til resten af bestyrelsen sige mange tak for jeres engagement og tilgang til det, I er altid velforberedte til m¢derne, og nar det kommer til fordeling af opgaver, er det altid med ordene, den tager jeg, eller det kan jeg gøre. Det vil jeg gerne sige jer tusind tak for.
Tak for ordet.